bolt

 

Bolt


Hallotjes~

Aangezien ik momenteel niet genoeg concentratie heb om me verder in te lezen voor mijn baproef, ben ik hier om mijn bolt ervaringen te delen :))

 

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is Dar es Salaam GROOT. Aangezien men niet bepaald staat te springen om uren in de hitte te lopen, bezit Dar over een groot vervoersnet. 

Bolt werkt hetzelfde als Uber (wat hier trouwens ook beschikbaar is), maar de bolt prijzen liggen over het algemeen een beetje lager en genieten daarom onze voorkeur. Bovendien werken dezelfde chauffeurs vaak zowel voor Uber als Bolt (ze hebben beiden apps gedownload) dus er is niet meteen een kwaliteitsverschil. 


Wat te doen wanneer je vervoer nodig hebt? (theorie)

1. Bolt app downloaden of course

2. Huidige locatie en bestemming ingeven

3. Bolt arriveert, je rijdt naar je bestemming en betaalt de chauffeur (ter plekke met cash of op voorhand via de app ; +/- 10 000 shilling / €3,72 voor een verdere rit)


Dit is echter de theorie. In de praktijk gaat dit niet altijd even simpel helaas.

  • Afrikanen houden van bellen, te pas en te onpas (vaker te onpas voor iemand die niet van bellen houdt zoals ik :// ). Dit is bij het nemen van een bolt niet anders. Nadat je alle gegevens in de app ingevuld hebt en je een chauffeur toegewezen hebt gekregen, belt deze persoon je altijd nog eens op om te vragen waar je bent en waar je naartoe wilt. Merk op: dit heb je dus net ingegeven op de app???? 
  • De app geeft steeds de naam en nummerplaat van je chauffeur weer. De nummerplaten kloppen meestal echter niet, het is dus aangewezen steeds de naam van je chauffeur te vragen alvorens in te stappen. 
  • Aangezien het Bolt-net zo groot is, zijn er altijd meerdere chauffeurs in de buurt (max. 8min verwijderd). Nu is het tricky gedeelte vooral of deze personen ook effectief plannen af te komen. Het gebeurt vaker wel dan niet dat je een chauffeur toegewezen krijgt en dat je dan op de map zijn auto de verkeerde kant ziet uitrijden (of gewoon niet ziet rijden). Vaak moet je dus meerdere keren een rit annuleren vooraleer je een chauffeur vindt.
  • Over verkeerd rijden gesproken: soms ben ik er echt van overtuigd dat deze mensen niet op hun gps kijken. Ik heb al meerdere keren voorgehad dat de chauffeur me naar de verkeerde locatie bracht en dat ik hem zelf de weg moest wijzen dmv mijn google maps
  • Als je gsm plat is, of je hebt geen mobiele data, ben je ook verloren want een Bolt oproepen is dan onmogelijk (of je moet hulp vanbuitenaf krijgen en hopen dat de chauffeur je rechtstreeks naar de juiste locatie brengt)
  • Opletten voor oplichters: cash betalen is altijd het beste idee aangezien ze je via de app gemakkelijker kunnen oplichten. Je voert dan namelijk je bankgegevens in, de teller stopt wanneer de chauffeur op de bestemming arriveert en op zijn gsm naar rechts swipet. Hier kunnen ze echter mee knoeien. Ik heb van Jan gehoord dat hij ooit zo opgelicht is doordat de chauffeur een screenshot toonde van een beëindigde rit (niet de zijne). De chauffeur heeft de echte rit pas later die avond beëindigd waardoor de prijs veel te hoog lag. 

Random dingen die me zijn opgevallen:
  • Toyota!! Duidelijk hét automerk bij uitstek hier
  • verkeersregels zijn hier onbestaande
  • Gordels zijn de helft van de tijd niet aanwezig / werkende
  • Veel ongeduldige chauffeurs 
  • Als je een praatje wilt slaan met je chauffeur moet je echt geluk hebben bij wie je terecht komt (er zitten helaas ook norse brompotten tussen)
  • Vanaf dat je België vermeldt, gaat het gesprek onvermijdelijk verder over de voetbal. Hazard, De Bruyne, Lukaku en Kompany zijn hier dé vedetten

Nieuwe vriend:

Gisterenavond had ik echt heel veel geluk met mijn chauffeur, Kennedy. Heel leuk gesprek gehad. Het begon zeer grappig. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik België vermeldde zei hij dat hij Belgische vrienden heeft. Toen ik echter vroeg hoe hij die kent, zei hij "well actually I know them but they don't know me" (uhm vreemd, dacht ik). "Well they're Hazard, Kompany and Lukaku". Anyways, was een zeer leuke rit en ik heb er een Tanzaniaanse vriend bij :))


Reacties

Populaire posts van deze blog

wiki moja

orientation week

karibu!