siku za kwanza

Mambo!*


Hallo~~ Ik ben er weer om wat updates te geven over mijn eerste daagjes hier in Dar en over wat random dingen die me opgevallen zijn.


siku ya kwanza - ijumaa (eerste dag - vrijdag)


De eerste dag was ik enorm vroeg wakker (wat later een tendens zal blijken), zeker aangezien het feit dat ik diezelfde nacht zeer moe was en erg laat in mijn bedje lag. Aangezien we niet echt de benodigdheden voor het ontbijt in huis hadden, zijn we in onze straat naar twee stalletjes gegaan voor wat fruit en groenten te kopen. Ylona had de dag ervoor tevens chapati gekocht (zó lekker!! 😋). 

Hierna zijn we met z'n vieren naar Mlimani City Mall gegaan voor inkopen te doen en zodat ik mijn lokale simkaart kon kopen en me een data abonnement kon aanschaffen. In de Vodacom winkel zeiden ze dat ik mijn internationaal paspoort nodig had (wat ik uiteraard vergeten was) dus ik heb met Ylona snel een bajaji* genomen naar het appartement en terug. Ik heb ook met remitly leren werken. Dit is een app waarmee je de geldomzetkosten kan omzeilen en mobile money kan gebruiken.

Na de inkopen ben ik met Ylona gaan eten in het lokale restaurantje tegenover het shopping center. De portie ugali na nyama was zeer voldoenend, de chai rangi net iets te gemberig naar mijn voorkeur😅. 

's Avonds viel onze elektriciteit uit. Deze moet je dan zelf bijkopen dmv mobile money en een bakje in de living. Ylona en ik wisten echter niet hoe het werkte, dus is de dochter van de huisbaas nog speciaal om 21u langsgekomen om te helpen.


siku ya pili - jumamosi (tweede dag - zaterdag)


Voor zaterdag stond er een afspraak met Antidius (onze contactpersoon aan de udsm hier) op het programma. Dit was meteen ook de eerste keer dat ik op de universiteitscampus kwam. De ingang van de campus bevindt zich erg dicht bij ons appartementje. De campus zelf echter is enorm (maar zeer mooi door alle natuur), waardoor we wel een uur gestapt hebben. Je kan natuurlijk ook een daladala* nemen, maar deze zaten propvol. Het was ook nog een heuse zoektocht naar het kantoor van Antidius aangezien Google Maps niet hielp en die man natuurlijk juist dan offline is. Eenmaal aangekomen legde Antidius gewoon wat (in)formele zaken uit. Achteraf gaf hij ons ook een rit terug naar huis omdat hij medelijden had om het feit dat we zo lang gewandeld hadden.

's Avonds stond er een feestje in de Samaki Samaki Club te wachten. Er werd opvallend weinig gedanst naar mijn gevoel. Party hour was zeer fijn tho. Mijn hoogtepunten waren zeker met z'n allen meebrullen op Waka Waka van Shakira en African Beauty van Diamond Platnumz. Oh en de heerlijke mocktail! 

De Bolt (vergelijkbaar met Uber) terug naar huis was een hele belevenis aangezien de chauffeur ons naar een heel andere straat bracht en dan helemaal omreed om ons thuis te brengen. Maar we zijn er geraakt!



siku ya tatu - jumapili (derde dag - zondag)


Mijn derde dag hier was zeer wisselvallig. 

Ik heb leuke dingen gedaan zoals met de medestudenten + ex-studenten die hier momenteel wonen ( + het lief van één van hen) naar Cloud 9 gaan. Dit is een rooftop zwembad + eetgelegenheid in Bagamoyo Road met een prachtig uitzicht over Dar city. 's Avonds zijn we ook samen gaan eten in een lokale tent (wederom zeer lekker).

Ik had ook wel wat onzekerheden over mijn verblijf hier. Zeer veel nieuwe prikkels uiteraard en wat stress omdat ik alles meteen wou kunnen en gezien hebben. Maar een goede videocall met de oudjes 's avonds en een gesprekje met Ylona hebben me wel gekalmeerd :))

Alles komt wel goed! Misschien volgende week eens wat rustiger aandoen (en werken voor m'n bachelorproef) 




Wat random dingen die me in het hoog sprongen: 

  • Het voelt nog steeds vreemd aan om het appartementje hier mijn thuis te noemen
  • Zonder smartphone ben je hier echt verloren; alles gebeurt namelijk met de gsm (whatsapp, uber/bolt bellen, mobile money gebruiken...). Wifi is niet zeer gebruikelijk dus een abonnement van genoeg mobiele data is aangeraden
  • Juices! Mango, papaya, passievrucht,... Heerlijk én goedkoop. Ik weet nu al hoe hard ik deze zal missen wanneer ik terug in België ben
  • Aangezien hier veel met de handen gegeten wordt, heeft elk restaurant een waterton voorzien en een fles met detergent in, zodat je voor en na de maaltijd gemakkelijk je handen kan reinigen
  • Mensen zijn hier over het algemeen zeer vriendelijk. Niet iedereen is echter bereid om Engels te spreken (misschien omdat ze het niet kunnen of onzeker zijn), wat soms wel moeilijk is aangezien mijn Swahili ook nog niet zo vlot is 😅
  • Het verkeer is hectisch! : De boda bodas* cruisen gewoon door de auto's heen (soms er bijna op ook). De weinige verkeerslichten die er zijn worden door niemand gerespecteerd. Het is geen verrassing meer wanneer je in een auto stapt en de gordel niet werkt of gewoon niet aanwezig is...
  • Ook al zijn de meeste voedselwaren hier een stuk goedkoper, moet je toch enorm uitkijken naar prijzen. Geïmporteerde producten zijn namelijk extreem duur en je wilt niet per ongeluk met een doos cornflakes van €14 of een blok kaas van €12 aan de kassa staan. Voor groenten en fruit ga je ook best gewoon naar een marktstalletje
  • Enorm veel straatverkopers. Je moet niet lang neerzitten in een restaurantje om talloze keren hapana, asante, sitaki* te moeten zeggen aan straatverkopers van talloze waren (schoenen, bonen, sieraden, elektronica accessoires, rozen...). Ook in de auto ben je niet veilig voor de verkopers. En als je dan eens voor een rood licht vast komt te staan, kan het ook gebeuren dat mensen die langs de kant van de straat wachten de auto

    ruiten plots komen kuisen en hier achteraf geld voor eisen.



*mambo

  • begroeting aan mensen van dezelfde leeftijd / generatie 
  • betekent letterlijk "dingen" (men vraagt dus hoe de dingen gaan)
  • beantwoordt je met poa asante, wat betekent "goed dankjewel"
  • groeten is enorm belangrijk hier! niet (op de juiste manier) groeten wordt als respectloos geacht óf men kan ook denken dat je louter een onwetende toerist bent 
*bajaji:
  • vervoersmiddel, soort cheap klein busje/autootje
  • onderhandelen over de prijs is een must!

*ugali na nyama: ugali met vlees
*chai rangi: gekleurde thee ( = thee zonder melk)

*daladala: klein busje
*boda boda: vervoersmiddel: brommer waar je achterop zit

*hapana asante, sitaki: nee dankjewel, ik wel het niet



Reacties

Populaire posts van deze blog

wiki moja

orientation week

karibu!