food review

 

Karibu tena


Hey hey long time no see 😅 MAAR ik ga het goedmaken met een blogpost over voedsel want ik weet dat dat jullie topinteresse is :))


veelvoorkomende voedsel

  • ugali: soort puree van maïsbloem; nogal vergelijkbaar met fufu, maar iets minder goed naar mijn mening 😅
  • kuku: kip (elke wijze), super lekker!!!
  • nyama choma: geroosterd vlees; zo taai haha, lekker maar je riskeert je tanden
  • samosa: lokaal 'sambusa' genoemd; soort driehoekige loempia gevuld met kip, koe of gewoon groentjes; by far één van m'n favoriete snacks hier!
  • chipsi (ma)yai: omelet met frietjes; okee hear me out, dit klinkt zeer gewoontjes of zelfs random maar dit is zooooo goed!!! wauw
  • maandazi: vergelijkbaar met puff-puff of donutachtige smoutebollen; zeer lekker en geschikt als kleine snack of ontbijt
  • chapati: roti/flatbread; ah ik kan dit letterlijk elke dag eten 😋
  • ndizi: (bak)banaan; vooral lekker geroosterd; ook zeer goed gefrituurd maar wel erg vettig 
  • mishikaki: vleessaté's; yum yum yummmm

drankjes
  • chai: iets te veel gember voor mij, maar gezond I guess haha
  • juisi: wauw echt gewoon hemels! super lekker en natuurlijk (het fruit is hier vanzelf zeer zoet dus geen nood aan toegevoegde suikers)

condiments
  • ketchup: anders dan de ketchup thuis: veel lichter van kleur, zoeter en minder tomatensmaak
  • pilipili: licht pikante saus, heel lekker ook
  • zout: okee dus ik kook zelf nooit met zout en hier koken ze met véél zout dus dat was zeker wel even wennen. soms moet ik hen ook echt tegenhouden om niet 3 keer zout toe te voegen tijdens de bereiding van mijn gerecht 😬

eetgewoontes etc.
  • er wordt voornamelijk met de handen gegeten (chipsi, ugali...), enkel voor rijst wordt wel een lepel gebruikt
  • aangezien je met je handen eet, is elke eetplaats voorzien van kleine lavabo'tjes of grote water tonen met een kraantje zodat je daar je handen kan wassen voor en na de maaltijd; de handzeep zit standaard, verdund met water, in een waterfles met een gat in de dop
  • de lokale eetplaatsen en de campus bieden zeer goedkoop voedsel aan
  • veel minder vis dan verwacht 😢 ik dacht aangezien we hier aan de grote oceaan zitten en dar es salaam een grote haven heeft, er veel vis op de menu's zou staan, maar dat is helemaal niet het geval helaas. voor vis moet je al naar meer "chiquere" restaurants in Masaki of Upanga, die meer gericht zijn op westers cliënteel of mensen met geld

andere keukens
  • als je eens geen zin hebt in Swahili voedsel, zijn er ook genoeg plaatsen waar je meer internationaal kunt eten. Deze zijn over het algemeen wat duurder, maar meestal nog steeds affordable t.o.v. de Belgische standaarden














Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

wiki moja

orientation week

karibu!